Haugesund 5-8 tm 9-8-17

Met een mooie zon in Kristiansand verlieten deze al op tijd omdat we echt nog wel een stukje moesten rijden richting Haugesund (Haglanden). Mooie weg hele steilen rotsen en vele tunnels. Het landschap wat verder is een stuk heuvelachtiger. We zijn gereden E39 richting Stavanger. Hier zijn we nog ingereden en hebben via de auto maar even gekeken want het weer was niet zo goed. Door naar Mortavika waar we de pont hebben genomen om op het andere eiland te komen.

Van daaruit was het nog ongeveer 60 km rijden voordat we er waren. Eenmaal aangekomen op plaats van bestemming hadden we een huisje met een geweldig uitzicht! Daar was ik voor gevallen…. ze hadden alleen niet vermeld dat je er niet bij kon parkeren. Hetgeen betekend dat we naar boven moesten klimmen over vele trappen. Iedereen die mij kent weet dat als ik dit had geweten…. maar goed dat was niet het enige. De bagage moest nm ook naar boven. Een geluk je hoefde niet alle trappen met de bagage naar boven te sjouwen. Ze hebben een lift waar alles in kon (wel in 3x). Van daaruit hebben we nog de verdere helft moeten sjouwen met de rest van de bagage. Denk dat we wel wat kilo’s zullen afvallen. Nu alles in het huisje, en het uitzicht is geweldig!!! We hebben bij het huisje ook een bootje dus kunnen dan ook gaan varen. Voor het eerst wildlife gespot, nm een eekhoorn en een aantal herten. De tocht was al met al 6.5 uur en 330 km.

Odda watervallen vallei

Na een hele goede nachtrust en goede bedden hebben we het rustig aangedaan. Vandaag gaan we de watervallen bezoeken in regio Odda.
Het eerste stukje zijn we binnendoor gegaan waardoor we midden in de natuur reden.

Onderweg weer wat regen maar na een uurtje klaarde het op in droog met wat zon. Dat is wel zo mooi om met droog weer deze te bekijken. De eerste waterval die we tegen kwamen was de Langfoss. Deze is zo imposant en direct aan de weg wat erg makkelijk was. De lengte is 612 mtr. Doordat deze waterval zo groot en krachtig is wordt je alleen al van de nevel van de waterval nat en het fototoestel ook. Gelukkig had papa 3 regenjassen en 4 paraplu’s meegenomen voor deze reis dus een jas kwam mijn kant op.

Door naar de andere watervallen, de eerst volgende was de Lätefoss. Dit is de “tweeling waterval” met een hoogte 165 mtr. Weer een waterval die via diverse stromingen naar beneden komt.
Daarna kwam de Vidfoss, bij deze kon je niet bijkomen dus van een afstandje kijken.
Nog een paar andere gezien maar daar stonden geen namen bij.

Op het punt dat we een picknick plek zochten en waar we Dabbert uit konden laten zagen we tussen de bergen een gletsjer te voor schijn komen. De perfecte plaats om naartoe te rijden. De weg was wel zo dat er maar 1 auto over kon voor zowel heen als terug… maar wat je onderweg aan de rivier zag was erg mooi. De bloemen, het echte zuivere ijswater en natuurlijk alles groen. Hoe kan dat ook anders met zoveel regen…

Maar goed picknick droog met uitzicht op de gletsjer. De gletsjer is de op 3 de grootste van Noorwegen, Folgefonna het omvat 205 m2 km, de top is op 1600 mtr. Het is 37 km van noord naar zuid en het breedste vlak is 16 km, op het diepste punt is het ijs 300 mtr dik. Terug aangekomen in het huisje werd het weer steeds beter. Eerst gegeten en daarna een boot tocht gemaakt. Rond 20.00 uur gingen we met ons bootje het fjord op. Dit bootje krijg je erbij als je het huisje huurt. De kinderen vonden het geweldig en wij ook! Wat een mooie uitzichten weer.

Hopen op dat we morgen weer zo’n mooi einde krijgen. Al met al weer een dag met diversiteit en mooie dingen.
Gereden 285 km

Bergen

Vandaag kwamen we wat trager op gang, daar is het vakantie voor. Op naar Bergen, via vele tunnels en een overgang met de ferry vanaf Sandvikvåg naar Halhjem. Van daaruit was het toch nog 1.5 uur rijden voordat we in Bergen aankwamen. Best een klus om de auto te parkeren hier aangezien de hoogte te hoog was voor een garage. Op naar de bekende vismarkt, wat een hoeveelheid vis die ze als je dat wilt ook gelijk klaarmaken. Alles natuurlijk wel met een prijskaartje maar dat is sowieso hier in Noorwegen. Vol afschuw lag er ook walvis:(
De gekleurde huisjes aan de kade echt mooi om te zien. Het is een mooie schone stad. Ondanks de regen hebben we toch echt een deel gezien. Zo tegen de avond begon het weer wat op te klaren. Eerst eff een mc stop omdat we zo laat terug zijn. Vanwege het mooie weer hebben we nog een tocht gemaakt met de boot. Heerlijk over het water cruisen met het zonnetje in je gezicht!! Met als klap op de vuurpijl, einde met een mooie regenboog.
Gereden 265 km

Hagland Lille

Opstaan met mooie weer, dat is altijd fijn! Deze dag blijven in en om het huis, vooral veel varen. Mama was ook mee gegaan op de boot. Terug gegaan met de jongens om met schepnetjes zeesterren te vissen. Onderweg met de boot zagen we dat er verse krabben verkocht werden. Deze opgehaald en gaan de pan in, lekker verse krab!! Spullen weer wat verzamelen voor morgen gaan we naar Laerdalsoyri een lange tocht te gaan.