28 juli reisdag Ulvenhout- Malmo (Zweden)

De kinderen riepen al weken, wanneer gaan we op vakantie? Vandaag is het zover, vroeg uit de veren om 04.00 uur vertrek uit Ulvenhout. De reisdag ging prima, liep voorspoedig we waren aangekomen om 13.30 uur in Malmo. Het appartement waar we zaten was Art home family villa. Prima appartement erg gastvrij en netjes. Nog even de stad wat verkent en hetgeen ons opviel hier was alle gebouwen zijn hier apart! Geen enkel huis is hier hetzelfde. Gereden km: 950, regen onderweg en zon 20 graden Zweden

Morgen op naar ons eerste verblijf in Noorwegen, Flekkerøy.

29 juli- Flekkerøy
Deze dag dachten we, we hoeven maar 750 km te rijden dus wat later weg in Malmö. Om 07.00 uur vertrek, rond 13.00 kwamen aan bij de pont tussen Moss en Horten van daaruit zou het nog 250 km zijn waar we volgens navigatie 4 uur over zouden doen. Wij dachten die navigatie maakt een fout, maar nee… de infra structuur in Noorwegen mbt meerdere rijbanen(snelwegen) is hier nog niet van toepassing dus het werd een lange rit. De rit was echter wel prachtig, tussen de bergen, uitzicht op meren, bomen, bloemen ect. Aangekomen in het huis wat aan het water ligt, prachtig uitzicht. Weer was erg slecht toen we in de buurt van Kristiansand kwamen.Gereden 780 km

30 juli tm 4 aug Flekkerøy

Wat doe je op een regenachtige dag in Noorwegen? Ja je gaat naar de Ikea!!! Ons huisje was erg vies van binnen en dus ook de kinderstoel die we kregen. Op zondag zouden ze het huis opnieuw schoonmaken. Eenmaal aangekomen bij Ikea was het wel erg rustig….. op zondag is in Noorwegen echt alles gesloten, dat zijn we niet meer gewend. Morgen maar terug! Dabbert opgehaald in het huis en op avontuur gegaan, een loop pad met alleen maar rotsen, modder en riviertjes die uitkwam op het open water. Iedereen vond het erg leuk om dit te doen en was dus erg enthousiast. Later die middag weer veel regen en tegen de avond klaart het meestal weer op.

Mandal- Kap Lindesnes
Smorgens werden we wakker met zonneschijnen. Na een tocht van 1 uur (38km) zijn we aangekomen in Mandal. Dit is het meest zuidelijkste plaatsje van Noorwegen. Daar hebben we een stukje strand bezocht en een wandeling gemaakt in het park Furulunden. Hier een picknick op het strand.

Vervolgens doorgereden naar Kap Lindesnes, bij de vuurtoren ia het meest zuidelijkste punt van Noorwegen. Onder deze vuurtoren zaten nog loopgraven rondom die nog intact en toegankelijk waren. Zoveel en zo goed hadden we nog niet eerder gezien. De weg ernaartoe was natuurlijk weer zoals op de plaatjes; meren en bergen! In de namiddag wat regen maar we moesten nu nog 2 uur rijden voordat we weer terug in Flekkerøy zijn. Gereden 255 km

Ellingstjørn (watervallen jacht)

Richting Evje gereden, onderweg het eerste stuk zonning maar al snel bewolking en veel regen. Nu is dat niet zo erg want dan zien we de watervallen goed. De eerste stop was net na Evje waar een stroomversnelling was. Mooi om te zien, precies op dat moment kwamen er een paar rafters af.

Door naar de Birkelandsfossen een imposante waterval maar je kunt er niet dichtbij komen. Vervolgens zijn we om het fjord (Årdalsfjord en Byglandsfjord)heen gereden op een kleine buiten weg. We werden onderweg getrakteerd op diverse watervallen mooi om te zien. Het zonnetje nemen we weer mee op de terugreis naar het huisje in Flekkerøy.
Gereden: 250 km

Vrådal (natuur)

Op naar de natuur! Vandaag zou het een regenachtige dag worden dus zijn we op uit getrokken. Eerst nog even wat boodschappen bij de Ikea en daar zag ik iets leuks voor de Nieuwe praktijk, nm een tandenborstel knuffel! Die gaat mee naar huis. Vervolgens weer een mooie route ditmaal met papa en mama erbij. Deze hadden we gisteren bij de boot in Kristiansand afgehaald. De route was toch weer anders dan wat we gezien hadden. Mn de begroeiing is anders, mooie stroomversnellingen en het weer werd tijdens de picknick mooi en droog.

Mooie riviertjes tussen de bomen door wat je doet denken aan een deel wat we in Canada gezien hebben. Route 41, Flatelandsfjorden, Herefoss fjorden.

Vanavond spullen pakken voor morgen vertrek naar Haugesund via Stravanger.